کد مطلب:210742 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

پیشه وران همکار انبیا هستند
در كافی و بحار از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده كه فرمود: قال (ص) ما اكل احد طعاما قط خیر من ان یأكل من عمل یده هیچ غذای خوراكی لذیذتر و بهتر از غذائی نیست كه از حاصل كار و كوشش دستی خود آدمی تهیه شود.

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود بهترین رزق ها آن است كه آدمی از دسترنج خود طلب غذا كند.

ابوعمر گفت دیدم امام جعفر صادق علیه السلام به دست خود بیلی گرفته و لنگی بسته و در باغی مشغول زراعت است و عرق از سر و صورت او می ریزد و پیراهنش از پشت از عرق تر شده عرض كردم یابن رسول الله صلی الله علیه و آله اجازه دهید من این كارها را انجام بدهم مگر عمال و كارگران شما نیستند كه در این هوای گرم شخصا به كار زراعت و فلاحت می پردازید.

فقال لی انی احب ان یتأذی الرجل بحر الشمس فی طلب المعیشه.

فرمود تو می گوئی من دوست بدارم كه در این هوای گرم و آفتاب سوزان به خادم و باغبان اذیت كنم؟! نه من بشخصه به كار فلاحت می پردازم و آزار به كارگر نمی كنم من خود اولی تر هستم كه در آب و ملك خود كار كنم و نان بخورم و به دست خود امرار معیشت نمایم.

اسماعیل بن جابر نظیر همین خبر را نقل می كند می گوید وارد بر منزل اباعبدالله صادق علیه السلام شدم باغ بزرگی بود دیدم پیراهنی شبیه به لنگ بسته و ابزار «مسحاة» فلاحت و باغبانی به دست دارد آبیاری می كند جویها و جالیزها را آب می دهد و عرق از او می ریزد.

فضل بن ابی قرده نیز حكایت می كند كه وارد بر ابی عبدالله علیه السلام شدم دیدم در محوطه منزل مشغول زراعت و باغبانی و آبیاری است - گفتم یابن رسول الله فدای تو شوم این كار را به من واگذارید یا به نوكران و غلامان امر كنید انجام دهند.

قال (ع) لا وعنی فانی اشتهی ان یرانی الله عزوجل اعمل بیدی و اطلب الحلال فی اذی نفسی - فرمود من این كار را به كسی وانمی گذارم زیرا میل دارم خداوند عالم مرا در این حال ببیند كه به دست خودم طلب رزق حلال می كنم و در تعب نفس و رنج بدن كسب حلال می نمایم.

این اخبار را به جهاد و كوشش در راه كسب حلال هدایت می كند.



[ صفحه 208]



ابوبصیر روایت می كند كه از حضرت صادق علیه السلام شنیدم می فرمود:

انی لا عمل فی بعض ضیاعی حق اعرق و ان لی من یكفینی لیعلم الله عزوجل انی اطلب الرزق الحلال.

فرمود من در بعضی از مزارع خود آن قدر كار و كوشش می كنم كه عرق كنم تا خدای تعالی جل شأنه مرا در حال جهاد در راه كسب رزق حلال ببیند و من در این عمل خوشنودم.

عبدالاعلی گفت جعفر بن محمد را در بعضی از اراضی كنار جاده می دیدم كه در آفتاب سوزان مشغول فعالیت فلاحتی بود - عرض كردم یابن رسول الله تو با این مقام شامخ علمی و با اینكه پرورده خاندان نبوت هستی و اطاعت شما بر مردم واجب است چرا چنین به خود رنج و تعب می دهی - چرا از خانه بیرون می آیی و تن به چنین مشقت می دهی؟ فرمود قال علیه السلام خرجت لطلب الرزق لان یغنی الله من امثالك.

فرمود من در این آفتاب سوزان برای طلب رزق حلال از خانه بیرون می آیم تا خداوند مرا از امثال شماها بی نیاز فرماید.